Náměty na tvoření
Tvoření stromů a skřítčích domečků je skvělý způsob, jak spojit kreativitu a vzdělávání o přírodě a zároveň posílit jemnou motoriku a týmovou spolupráci mezi dětmi. Tato činnost podporuje ekologické uvažování u dětí tím, že je učí, jak využívat přírodní materiály k tvorbě a zároveň dbát o ochranu životního prostředí. Děti mohou využít různé druhy listů k vytvoření vlastních stromů. Listy mohou sloužit jako koruny stromů, které se lepí na kmeny z papíru nebo kartony.
KOLEKTIVNÍ PRÁCE STROM- TISK HOUBIČKAMI
Návod a postup:
VĚK: od 3 do 5 let
CO ROZVÍJÍ: jemnou motoriku, zrakové vnímání, představivost a fatazii, soustředění, spolupráci.
POMŮCKY: přírodní papír, temperové barvy, houbičky, tlustý štětec, misku na barvu.
POSTUP: Paní učitelka dětem vystřihne tvar stromu z přírodního papíru. Poté dětem nakape různé temperové barvy na korunu stromu a děti ji budou houbičkami rozťupávat. Nakonec tlustým štětcem vymalují kmen stromu.
STROM - MOZAIKA Z LISTÍ
Návod a postup:
VĚK: od 4 do 6 let
CO ROZVÍJÍ: jemnou motoriku, stříhání a trhání, představivost a fantazii, prostorovou orientaci a pečlivost.
POMŮCKY: obdelníkové kartony, listy, lepící pásku, hnědý papír, nůžky, lepidlo.
POSTUP: Dětem předem vystříhneme koruny stromu a podlepíme lepící páskou. Menším dětem nalepíme i kmen a starší děti si kmen nalepí samy. Korunu stromu vyplňují natrhanými nebo nastříhanýmí kousky listí, místo vedle místa.
KOLEKTIVNÍ PRÁCE STROM - TISK LISTÍ
Návod a postup:
VĚK: od 4 do 6 let
CO ROZVÍJÍ: jemnou motoriku, zrakové vnímání, představivost a fatazii, soustředění, spolupráci.
POMŮCKY: přírodní papír, temperové barvy, listy, štětce, houbičky, misku na barvu.
POSTUP: Paní učitelka dětem vystřihne tvar stromu z přírodního papíru. Děti si natírají jednotlivé listy barvymi a list otisknou na korunu stromu (lze otisknout váckrát). Nakonec houbičkami vyťupají kmen stromu.
3D STROM S LISTÍM
Návod a postup:
VĚK: od 4 do 6 let
CO ROZVÍJÍ: jemnou motoriku, manipulaci, představivost a fantazii, prostorovou orientaci a trpělivost.
POMŮCKY: bílý papír, hnědý papír na kmen, listy, lepidlo a voskovky.
POSTUP: Děti si z hnědého papíru udělají ruličku, jako kmen a nalepí ji na papír. Hnědou voskovkou domalují věteve stromu a nakonec lepí listy na korunu stromu, můžou i pod strom nebo podle jejich fantazie.
STROM (TISK RŮZNÝMI POMŮCKAMI)
Návod a postup:
VĚK: od 3 do 4 let
CO ROZVÍJÍ: jemnou motoriku, zrakové vnímání, představivost a fatazii, soustředění a pečlivost.
POMŮCKY: přírodní papír, temperové barvy, listy, štětce, houbičky, misku na barvu.
POSTUP: Paní učitelka dětem nalepí kmen stromu a předkreslí korunu stromu. Nabídneme dětem různé pomůcky, kterými můžou tiskat (kostku z lega, rozstříhané brčko, korek od vína, atd.). Děti si namáčí pomůcku do barvy a tiskají celou korunu stromu.
STROMY
Návod a postup:
VĚK: od 5 do 6 let
CO ROZVÍJÍ: jemnou motoriku, obkreslování, stříhání a lepení, představivost a fantazii.
POMŮCKY: hnědý papír (poskládaný na tři díly), barevné papíry, lepidlo, voskovky, nůžky a lístečky.
POSTUP: Paní učitelka dětem poskládá hnědý papír a předkreslí kmeny. Děti si to vystřihnou, podle šablony obkreslí tři různé koruny stromu a nalepí na kmeny. Hnědou voskovkou domalují větve stromu a nalepí popadané listí.
BAREVNÉ STROMY
Návod a postup:
VĚK: od 3 do 5 let
CO ROZVÍJÍ: jemnou motoriku, zrakové vnímání, představivost a fatazii, soustředění a pečlivost.
POMŮCKY: barevné papíry na pozadí, hnědý papír, čtverečky papíru, lepidlo.
POSTUP: Paní učitelka dětem nalepí kmen stromu a předkreslí korunu stromu. Děti mají za úkol lepit čtverečky barevného papíru do koruny stromu, místo vedle místa. Starším dětem to můžeme stěžit tím, že si čtverečky papíru musí nastříhat samy.
LISTY Z PROVÁZKŮ
Návod a postup:
VĚK: od 5 do 6 let
CO ROZVÍJÍ: jemnou motoriku, stříhání a lepení, představivost a fantazii, trpělivost a pečlivost.
POMŮCKY: barevné papíry, černý fix, provázky, tekuté lepidlo, štětec a nůžky.
POSTUP: Paní učitelka dětem předkreslí černým fixem tvary listu na barevné papíry. Děti mají za úkol si nastříhat provázky, které budou lepit na potřenou část listu lepidlem. Postupně, tak polepí celý list provázkem.